Stortingsnominasjonen er klar

Askild Gjerstad

Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Troms valgte Askild Gjerstad fra Tromsø som førstekandidat til Stortingsvalget i september. Gjerstad har lang fartstid fra  miljøbevegelsen og økologisk landbruk, og han trekker klimaspørsmålet som spesielt viktig for MDG.

– Norge trenger et parti på Stortinget som setter klima framfor alle andre politiske hensyn. Vi vil vise at miljøpolitikk er den avgjørende konfliktlinjen i norsk politikk, sier Gjerstad.

Aurora Bårdsen Nilsen er MDG i Troms sin andrekandidat til stortingsvalget. Hun har bakgrunn fra Natur og Ungdom, og understreker at MDG krever full aktivitetsstopp i Lofoten, Vesterålen og Senja.

– Norge som oljenasjon har et spesielt ansvar for å redusere klimagassutslippene og dette ansvaret ignorerer vi ved å åpne våre mest sårbare områder for ytterligere oljeaktivitet, som vi tydelig ser i Lofoten, Vesterålen og Senja. Vi i Miljøpartiet De Grønne vil gjøre alt vi kan for å få til oljeboringstopp i disse områdene, sier Nielsen.

MDG ønsker også et sterkere fokus på den sterke oljeavhengigheten i norsk økonomi.

– Stortinget mangler et parti som vil svekke den norske oljeavhengigheten. SV og Venstre er sterkt involvert i regjeringskoalisjoner som ikke ønsker en grønnere økonomi og flere bærekraftige arbeidsplasser. MDG er det eneste partiet som legger frem et alternativ budsjett som i et helt annet  tempo og på en klimavennlig måte vil modernisere Norge, sier Askild Gjerstad.

Et annet viktig politisk område for MDG i Troms er landbruk. Gjerstad understreker at Norge trenger en helt ny landbrukspolitikk.

– Økt satsing på norsk jordbruk er en av våre viktigste saker, da spesielt på økologisk produksjon. Vi ønsker å redusere import av varer og gjøre Norge mer selvforsynt. Vi ønsker å legge mer til rette slik at forbrukere skal kunne velge mer etisk og miljøvennlig. Utfordringene vil vi løse med et budsjett som finanserer jordbrukets krav og som gjør matproduksjonen mer robust gjennom økologisk produksjon.

MDG har mulighet til å komme inn fra flere fylker, og valgforsker Frank Aarebrott har uttalt at han holder partiet som en joker ved årets stortingsvalg.

Lista til Stortingsvalget

1. Askild Gjerstad, Tromsø