MDG og Oljefritt LoVeS

Ca. 700 personer fra hele landet deltok på Folkefest mot Oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja lørdag 7. august i Kabelvåg.

– Det handler om å velge veien ut av oljeavhengigheten. I motsetning til SV og Venstre nøyer vi oss ikke med en ”pause” for oljeindustrien. Vi vil fase ut oljealderen så snart det lar seg gjøre og gi oljeeventyret en lykkelig slutt, uttalte Knut F. Qvigstad, leder i Grønn Ungdom.

Grønn Ungdom stilte med stand og flere sentrale personer fra Miljøpartiet De Grønne markerte partiets standpunkt i saken deriblant Sondre Båtstrand (en av partiets to nasjonale talspersoner) og Seija Klaveness (fylkesleder i Nordland og Landsstyremedlem i Folkeaksjonen). Fra Troms deltok fylkesleder Tor Mikalsen.

Etter folkefesten hadde MDG en sommerleir på en av de oljefrie strendene. Se bilder fra begivenhetene her: http://picasaweb.google.no/tor.mikalsen/FolkefestMotOljeboringOgMDGPaOljefriStrandILofoten#