Fotocredit: Trine Heimen

To grønne på fylkestinget

Opptellingen av stemmene i fylkestingsvalget er nå ferdig. Miljøpartiet De Grønne har fått 2753 stemmer, 4,1% oppslutning og to representanter på fylkestinget.

september 16, 2015

Dette er en uventet høy og svært gledelig oppslutning. De Grønne fikk 2,8% av stemmene i en meningsmåling gjennomført av iTromsø og Harstad Tidende for en uke siden, derfor hadde vi svært liten tro på at vi skulle greie å få mer enn 4,0% oppslutning som kreves for å få inn to representanter.

Mye tyder på at 1.kandidat Askild Gjerstad og 2.kandidat Lise Mari Lorentzen (bildet) vil representere MDG på fylkestinget, men ingenting er avgjort før personstemmene er talt opp. Personstemmene vil være ferdig opptalt tirsdag 22.september. Valgresultatet blir også offisielt bekreftet denne dagen, fordi stemmesedlene skal kontrolltelles manuelt.

Dette valget har vært et eventyr for Miljøpartiet De Grønne i Troms. Vi har nå syv kommunestyrerepresentanter i fylket, og to fylkestingsrepresentanter. Vi er representert i kommunestyrene i Nordreisa, Kåfjord, Storfjord, Lyngen, Harstad og Tromsø (2 representanter). Det var kun i Balsfjord og Skånland at De Grønne ikke lyktes i å komme inn i kommunestyrene, men vi skal jobbe hardt for å komme sterkere tilbake i disse kommunene om fire år.

Fylkesleder Askild Gjerstad var gjest i ettermiddagssendingen til NRK Troms på tirsdag, og var klar på at det skal merkes at det er så mange grønne folkevalgte i Troms.

– De neste fire årene skal vi sørge for at kommunestyret i alle disse kommunene og fylkestinget får en tydelig grønn stemme i debatten.

Her kan du høre hele intervjuet med fylkesleder i Miljøpartiet De Grønne Troms Askild Gjerstad. Klikk på saken ”Miljøpartiet De Grønne gjør et godt valg” på NRK sine sider for å høre intervjuet.